• Blogs

Veerkracht Opbouwen in de Hybride Wereld

By Sylvia van Hoorne | 16 mei 2022

Wat kunnen we allemaal doen om het bewustzijn van Bedrijfscontinuïteit te verankeren en te verbeteren in deze nieuwe werkomgeving?

Hoe vaak hebt u niet besloten dat de eerste dag van januari het moment is om op dieet te gaan, een trainingsschema op te stellen, iets op te geven waarvan u geniet omdat het “slecht” voor u is of een grote verandering in uw leven door te voeren? 

Hier zijn de beste tips van Compliance om bedrijfscontinuïteit te verankeren, te valideren en onder de aandacht te brengen.

  1. Onthoud ons doel

Uiteindelijk zijn wij er om onze klanten te dienen en ervoor te zorgen dat zij toegang hebben tot hun informatie zoals zij dat willen, wanneer zij dat willen. Maar dat kan niet gebeuren zonder de inzet van onze Teamleden, gebouwen en faciliteiten. 

Dus moeten we begrijpen welke interne en externe activiteiten, waaronder die van onze klanten, het meest kritisch en tijdgebonden zijn.

Dit begint met onze Business Impact Analyses (BIA’s). Onze BIA’s moeten gericht zijn op onze klanten, hun SLA’s en de essentiële diensten, middelen en leveranciers die wij nodig hebben om deze te leveren. Onze Bedrijfscontinuïteitsplannen dienen ons te vertellen hoe we deze essentiële diensten zullen leveren in het geval van een incident. 

Aanpak 1: Werk uw BIA’s en Bedrijfscontinuïteitsplannen bij. Wanneer heeft u ze voor het laatst bijgewerkt en weerspiegelen ze uw meest recente werkwijzen, inclusief hybride werken? 

2. Leg de voordelen en kansen van BC uit aan uw Teamleden

BC is voor ons allemaal een kans om te groeien en veerkrachtiger te worden, als individu en als organisatie. BC evenementen bieden ons vaak de kans om met andere teams samen te werken en onze vaardigheden uit te breiden, omdat het nodig is om snel te denken en ons aan te passen aan de gegeven situatie. Soms dwingt het ons creatiever te zijn met hoe en wanneer we producten en diensten leveren met zo min mogelijk verstoring. Wanneer de klant weet dat wij ook in de moeilijkste en meest onverwachte omstandigheden kunnen leveren, vergroot dat zijn vertrouwen in ons en de klanttevredenheid. egevens

Aanpak 2: Omarm BC incidenten. Zie ze als een kans om samen te werken, nieuwe vaardigheden te leren en de klanttevredenheid te verbeteren. 

3. Verbeter de bewustwording omtrent BC en biedt opleiding aan

Zorg ervoor dat bij elke stap in uw processen rekening wordt gehouden met BC. Denk bijvoorbeeld aan de volgende keer dat u een nieuwe leverancier selecteert (wat zou er gebeuren als die er niet meer zou zijn?) of aan de manier waarop u uw team traint en ervoor zorgt dat kennis wordt gedeeld. Betrek uw team bij het oefenen van uw plannen. Deel geleerde lessen en successen van eventuele incidenten. En ja, u kunt de training ook downloaden van Omnidox. 

Aanpak 3: Het bewustzijn van BC vergroten gaat niet alleen over het volgen van een training. Je weet dat het met succes is verankerd wanneer er in elk aspect van je dienstverlening en toeleveringsketen over wordt nagedacht en elk Teamlid zich bewust is van de rol die men speelt om de business draaiende te houden in het geval van een incident.

4. Wees voorbereid voordat een incident zich voordoet

Als een situatie kan uitgroeien tot een BC incident of BC crisis, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw lijnmanager en Compliance. Compliance zal dan beslissen of het nodig is om het crisismanagementteam in te schakelen of om een incident te melden. 

Aanpak 4: Verwacht het onverwachte. Betrek de relevante stakeholders voordat een situatie een incident wordt. Soms kan een situatie binnen enkele minuten of uren uitgroeien tot een groot incident. Het is veel gemakkelijker om een team op te heffen als het ergste niet gebeurt, dan er een te creëren en het op te schalen als het wel gebeurt. Als we vroeg aan de bel trekken, zijn we beter voorbereid en kunnen we sneller reageren mocht het ergste gebeuren.

Over de auteur

Nicola voegde zich in 2018 bij OASIS door de succesvolle overname van Box-it. In haar rol als Group Compliance en Audit Director is zij verantwoordelijk voor het waarborgen van de naleving van regelgeving, waaronder het monitoren en evalueren van bestaande en opkomende wet- en regelgeving die mogelijk van invloed kan zijn voor onze klanten.

< Back to news & blog